سلام . با قسمت چهارم از مجموعه بلاگ آموزش راه اندازی VOIP با مرکز تلفن FreePBX در خدمت شما عزیزان هستیم . در این قسمت از سری مقالات آموزشی Figika می‌خواهیم به بررسی نحوه تعریف تلفن گویا یا IVR در FreePBX بپردازیم ، با ما همراه باشید .

ساخت تلفن گویا در FREEPBX :

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که تقریبا می‌توان گفت در اکثر سناریو‌های سیستم تلفنی VOIP مورد استفاده قرار می‌گیرد ، سیستم IVR یا تلفن گویا می‌باشد . این قابلیت سیستمی را فراهم می‌کند تا مشتریان سازمان پس از تماس با شرکت به یک منشی تلفنی خودکار متصل شده و با انتخاب عدد مورد نظر از بین منوی صوتی خوانده شده به بخش مورد نظر خود در سازمان متصل شوند .

طبیعتا برای این که بتوانیم این قابلیت را پیاده‌سازی کنیم باید فایل‌های صوتی مورد نظر خود را از قبل آماده کرده و روی سیستم تلفنی خود قرار دهیم . برای انجام این کار کافیست در پنل تحت وب مرکز تلفن به بخش Admin و سپس System Recording مراجعه کنید و یک Record جدید اضافه کنید . ( برای ایجاد یک Record جدید کافیست یک نام انتخاب کرده و فایل خود را با زدن Browse آپلود کنید . )

نکته : فایلی که آپلود می‌کنید باید در فرمت Wav ، PCM Encoding ، ۱۶bit ، ۸۰۰۰Hz ، Mono باشد . ( می‌توانید فایل ضبط شده‌ی خود را  راه اندازی ویپ به سادگی با نرم‌افزار AVS Audio Converter به فرمت ذکر شده تبدیل کنید . )

پس از این که فایل صوتی خود را روی سیستم تلفنی آپلود کردی برای تنظیم IVR در FreePBX باید به بخش IVR در زیرمنوی Application مراجعه کرده و با زدن Add IVR یک تلفن گویای جدید ایجاد کنید . در ادامه به بررسی فیلد‌های ضروری و کاربردی تنظیم این قابلیت خواهیم پرداخت .

تلفن گویا در FreePBX

  • IVR Name : یک نام برای منشی تلفنی خود انتخاب کنید .
  • Announcement : صدایی که می‌خواهید پس از پاسخگویی پخش شود را انتخاب کنید .
  • Enable Direct Dial : با فعال‌سازی این فیلد ، فرد تماس‌گیرنده می‌تواند شماره داخلی شخص مورد نظرش را به صورت مستقیم شماره‌گیری کند .
  • Time Out : سیستم تلفنی چه قدر صبر کند تا فرد تماس‌گیرنده شماره‌ای را انتخاب کند؟
  • Alert Info : می‌توانید برای این IVR یک زنگ خاص تعیین کنید .
  • Invalid Retries : تعداد دفعاتی که فرد می‌تواند اشتباه شماره‌گیری کند .
  • Invalid Retries Recording : اگر فرد اشتباه شماره‌گیری کرد چه پیغامی پخش شود ؟
  • Invalid Recording : اگر فرد چند بار شماره اشتباهی را انتخاب کرد چه پیامی پخش شود ؟
  • Invalid Destination : اگر فرد شماره اشتباهی را وارد کرد به کجا هدایت شود ؟
  • Timeout Retries : فرد چه قدر زمان دارد تا شماره وارد کند ؟
  • Timeout Retries Recording : اگر فرد شماره‌ای نگرفت چه پیامی پخش شود ؟
  • Timeout Recording : در صورت Timeout شدن چه پیامی پخش شود ؟
  • Timeout Destination : اگر فرد هیچ شماره‌ای نگرفت به کجا هدایت شود ؟

و اما ساخت منو برای تماس‌گیرندگان ، برای انجام این پیاده سازی VOIP کار کافیست در بخش IVR Entries لیست مورد نظر خود را وارد کنید . فیلد اول یا Digits Pressed همان شماره‌ای است که فرد تماس‌گیرنده انتخاب می‌کند و فیلد دوم یا Destination مقصدی است که به آن‌ جا هدایت می‌شود . این مقصد می‌تواند داخلی افراد ، ترانک‌ها ، IVRهای دیگر ، صدا‌های آپلود شده و … باشد .

منشی تلفنی در FreePBX

مطالب مرتبط با مقاله آموزشی ساخت IVR در FreePBX در همین نقطه به پایان می‌رسد . در قسمت بعدی مجموعه بلاگ آموزش راه اندازی ویپ با سیستم تلفنی FreePBX به یکی دیگر از مباحث جذاب دنیای VOIP خواهیم پرداخت .

 


فناوری اطلاعات و ویپ ، ,ivr ,فرد ,تلفنی ,؟ ,freepbx ,شود ؟ , اگر فرد ,ivr در ,پخش شود ,مورد نظرمنبع

پیاده سازی ویپ

آشنایی با مقدمات ویپ Cisco

آموزش تنظیم مسیر خروجی در ایزابل

آشنایی با مفهوم کدک صوتی :

آشنایی با IVR در FREEPBX

آموزش نصب FREEPBX

آشنایی با مراحل ساخت داخلي در FREEPBX

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

چگونه فضانوردان سفرهاي فضايي انجام مي دهند مرکز انجام نماشویی tarash-sanat مبلمان اداری، پارتیشن,میزهای مدیریت و کنفرانس آفن تو بهترین خرید رو از ما داشته باش قفل هوشمند|قفل دیجیتال باشگاه برنامه نویسان جوان اولین باشگاه برنامه نویسی در ایران پایگاه خبری آب ایران آشپزی پارکت لمینت