سلام . با قسمت سوم از مجموعه بلاگ آموزش پیاده سازی ویپ با مرکز تلفن FreePBX در خدمت شما عزیزان هستیم . در این قسمت از مجموعه مقالات ویپ وبسایت Figika میخواهیم به بررسی نحوه تعریف داخلی در FreePBX بپردازیم .
مراحل تعریف داخلی در FREEPBX :
اگر به خاطر داشته باشید در قسمت دوم مقالات ، انواع داخلیهایی که میتوانید در مرکز تلفن FreePBX ایجاد کنید را مورد بررسی قرار دادیم و گفتیم که داخلیهای نوع SIP و PJSIP نسبت به دیگر انواع داخلی بسیار پرکاربردتر میباشند ، بنابراین در این آموزش نیز مراحل ساخت داخلی از نوع PJSIP را مورد بررسی قرار میدهیم . ( نحوه ساخت داخلی SIP و برخی دیگر از انواع داخلی شباهت زیادی به نحوه ایجاد این نوع Extension دارد . )
در قدم اول باید IP مرکز تلفن خود را درون مرورگر خود وارد کرده و با نام کاربری و رمز عبوری که در مراحل نصب مرکز تلفن تعیین کردید به پنل تنظیمات FreePBX خود لاگین کنید . سپس از منوی بالای صفحه در زیرمنوی Application روی Extension کلیک کنید تا وارد صفحه ساخت داخلیها شوید . در این مرحله میتوانید انواع داخلی را برای مرکز تلفن خود ایجاد کنید که ما در این مرحله برای داخل نوع PJSIP ، گزینهی Add New PJSIP Extension را انتخاب میکنیم .
برای ایجاد یک داخلی ، تنها کافیست سه فیلد ذیل را که پیاده سازی ویپ در تصویر نیز میبینید کامل کنید و سپس تنظیمات را با زدن Submit و سپس Apply Config ذخیره کنید .
Extension Number : شماره داخلی که برای فرد در نظر گرفتهاید . معمولا این شماره را ۳ یا چهار رقمی انتخاب میکنیم . به یاد داشته باشید این پارامتر بعدا قابل تغییر نمیباشد و شما برای تغییر آن باید کل داخلی را حذف و مجدد تعریف کنید .
Display Name : نام داخلی که معمولا نام صاحب آن را وارد میکنیم .
Secret : رمز عبور برای استفاده از داخلی . این رمز عبور را باید روی تلفنهای خود وارد کنید تا داخلی شما روی مرکز تلفن FreePBX رحیستر شود .
تنظیمات پیشرفته تر ساخت داخلی در FREEPBX :
برای ایجاد یک داخلی بدون هیج تنظیمات خاصی پر کردن سه فیلد فوق کافی میباشد . اما اگر میخواهی تنظیمات پیچیدهتری را به داخلیهای خود اعمال کنید میتوانید از فیلدهایی که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم نیز استفاده کنید .
تنظیمات پیشرفتهتر ایجاد داخلی ، تب General :
- Outbound CID : زمانی که از ترانک برای برقراری پیاده سازی ویپ ارتباط استفاده میکنیم ( مثل خطوط Sip Trunk ) میتوانیم شماره CID فرد تماسگیرنده را نیز برای طرف مقابل ارسال کنیم . اگر این قابلیت از سمت مخابرات به شما داده شده باشد ، میتوانید از این فیلد نیز استفاده کنید .
- language : در این بخش میتوانید زبان اعلانهای این داخلی را تعیین کنید .
نکته : شما میتوانید به کاربران سازمان خود دسترسیهایی را به پنل تحت وب مرکز تلفن بدهید . چهار فیلد بعدی مختص این قابلیت میباشد .
- Link to a Different Default User : اگر روی پنل وب ، کاربری دارید که میخواهید این داخلی را به آن اختصاص دهید از این فیلد استفاده میکنید .
- Username : نام کاربری دلخواه برای این داخلی
- Password For New User : رمز عبور جهت دسترسی به پنل کاربری
- Group : میتوانید سطح دسترسی کاربر را با عضو کردن در گروههای از قبل تعیین شده مشخص کنید .
تنظیمات پیشرفتهتر ساخت داخلی ، تب Voice Mail :
یکی از قابلیتهای جذابی که با راه اندازی VOIP در سازمان حاصل میشود ، دستیابی کاربران به صندوق صوتی میباشد . در این ویژگی هر زمان که کاربران نتوانند تماس را پاسخ دهند ، فرد تماس گیرنده به سیستم صندوق صوتی وصل شده و یک پیغام برای فرد مورد نظر ضبط میکند ، برخی از تنظیمات این قابلیت عبارت است از :
- Voicemail Password : انتخاب رمز عبور برای دستیابی به اطلاعات صندوق صوتی ، مانند گوش دادن به پیغامها و …
- Require From Same Extension : در صورت فعال بودن این گزینه ، زمانی که یک کاربر بخواهد با تلفن خود نیز صندوق خود را چک کند باید رمز عبور وارد کند .
- Email Address : آدرس ایمیلی که پیام های صندوق به آن ارسال می شوند.
- Email Attachment : پیوست فایلهای صوتی به ایمیل
- Play CID : خواندن CID یا شماره فرد تماس گیرنده قبل از پخش کردن پیغام
- Play Envelope : خواندن جزئیاتی مانند زمان و تاریخ پیغامها
- Delete Voicemail : اگر میخواهید پیغامها بعد از ارسال به ایمیل از روی مرکز تلفن حذف شوند انتخاب کنید .
- Use When : چه زمانی فرد به صندوق صوتی هدایت شود ؟ اشغال بودن یا در دسترس نبودن .
- Voicemail Instructions : در صورت فعال بودن این بخش ، فرد تماسگیرنده قبل از اتصال به صندوق صوتی یک پیغام صوتی راهنما میشنود ، در غیر این صورت فقط یک بوق پخش میشود .
تنظیمات پیشرفتهتر ساخت Extension ، تب Find Me/ Follow Me :
به کمک فیلدهای این Tab میتوانید تنظیماتی را اعمال کنید تا در صورتی که به دلیل جابهجایی در محیط ، یک کاربر امکان پاسخ دادن به تماسهای خود را نداشت تماسهای وارد شده آنقدر به مقاصد از قبل تعیین شده ارسال شوند تا فرد مورد نظر تماس را دریافت کند . مثلا ابتدا تلفن وی زنگ میخورد ، بعد تلفن اتاقی که ممکن است کاربر به آن جا رفته باشد ، بعد تلفن اتاق دوم کاربر در شعبه دیگر و ….
- Enabled : فعال یا غیر فعال کردن این قابلیت .
- Initial Ring Time : تعیین کنید تا داخلی اصلی فرد چه قدر زنگ بخورد .
- Ring Strategy : تلفنهای بعدی به چه صورت زنگ بخورند :
- ringall : پس از اتمام زمان تعیین راه اندازی VOIP شده در فیلد قبلی ، تمامی شمارههای وارد شده شروع به زنگ خوردن میکنند .
- hunt : داخلیها به ترتیبی که در لیست نوشته شدهاند زنگ میخورند .
- memoryhunt : این استراتژی چند مرحله دارد ، ۱) تلفن اول زنگ میخورد . ۲) تلفن اول و دوم زنگ میخورند . ۳) تلفن اول و دوم و سوم زنگ میخورند . ۴) …
- firstavailable : اولین تلفنی که در دسترس باشد شروع به زنگ خوردن میکند .
- Ring Time : شمارههای تعیین شده در لیست چه قدر زنگ بخورند ؟
- Follow-Me List : لیست تلفنهایی که باید تماس روی آنها بچرخد ( هر داخلی در یک سطر ) .
- Announcement : قبل از سرویس Follow Me یک پیام پخش کنید .
- Play Music On Hold : انتخاب موزیک انتظار .
تنظیمات Advance تعریف داخلی در FreePBX :
این قسمت از تنظیمات تعریف داخلی در FreePBX شامل تنظیمات بسیاری میشود که یکی از متداولترین آنها بخش ضبط مکالمات میباشد . همانطور که در تصویر ذیل مشاهده میکنید ، ما میتوانیم تنظیمات را در حالتهای مختلفی صبط کنیم که عبارت است از :
جهتهای تماس :
- Inbound External Calls : تماسهایی ورودی این داخلی که مبدا آنها خارج از سیستم تلفنی است .
- Inbound Internal Calls : تماسهایی ورودی این داخلی که مبدا آنها داخل سیستم تلفنی است .
- Outbound External Calls : تماسهایی خروجی این داخلی که مقصد آنها خارج از سیستم تلفنی است .
- Outbound Internal Calls : تماسهایی خروجی این داخلی که مقصد آنها داخل سیستم تلفنی است .
وضعیت ضبط تماس :
- Don’t Care : فعال نیست مگر این که از بخشهای دیگر تنظیمات فعال شود .
- Force : حتما باید ضبط شوند .
- No : فعال نیست مگر این که از جای دیگری فعال شود .
- Yes : فعال است مگر این که از جای دیگری غیر فعال شود .
- Never : مکالمات حتما ضبط نمیشوند .
نکته : در تعاریف فوق منظور از جای دیگر ، تنظیمات بخشهای دیگر سیستم تلفنی مثل مسیرهای ورودی و خروجی و … میباشد .
فناوری اطلاعات و ویپ
داخلی ,، ,تلفن ,تنظیمات ,فعال ,freepbx ,مرکز تلفن ,این داخلی ,داخلی که ,در freepbx ,داخلی در ,داخل سیستم تلفنی ,calls تماسهایی خروجی ,internal calls تماسهایی ,calls تماسهایی ورودیمنبع
پیاده سازی ویپ
آشنایی با مقدمات ویپ Cisco
آموزش تنظیم مسیر خروجی در ایزابل
آشنایی با مفهوم کدک صوتی :
آشنایی با IVR در FREEPBX
آموزش نصب FREEPBX
آشنایی با مراحل ساخت داخلي در FREEPBX